Je luistert al 30 minuten naar een presentatie van een collega. Details en enorme hoeveelheden informatie vliegen je om de oren. Je merkt dat je gedachten afdwalen. Je denkt: “Waar gaat dit heen en waarom moet ík dit weten?” Wij geloven dat de tijd van lange presentaties voorbij is. Sneller tot de kern komen en écht aansluiten bij je publiek. Dat is de toekomst. Dus: Dag lange presentaties en Hallo pitches!
De evolutie van de pitch: Voorbij het verkooppraatje
De pitch wordt door velen nog gezien als een ‘verkooppraatje in de lift’. Dit is niet waar! Want, zeg nou zelf, als je voelt dat iemand je iets binnen 1 minuut wil verkopen, dan wil je toch juist wegrennen? Daarom is onze lijfspreuk: “Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog.” Het doel van een pitch is om de ander binnen een korte tijd te enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken. Want wat gebeurt er als iemand nieuwsgierig is? Juist, dan gaat diegene vragen stellen. Als je dit vertaalt naar de praktijk, dan zien wij dat mensen meer behoefte hebben aan betekenisvolle dialogen dan aan een lange presentaties. Door het gesprek aan te gaan met je collega leer je meer over de belangen en gedachten van de ander. Waardoor het veel makkelijker is om diegene uiteindelijk te overtuigen. Door minder te zenden en de dialoog aan te gaan, bereik je dus makkelijker je doel!
Van presentatie naar pitch: Hoe ga je van 30 naar 5 minuten?
Toch is kort en bondig pitchen makkelijker gezegd dan gedaan. Onderstaande tips helpen je op weg om van je presentatie een pitch te maken:
1. Less is more
Tijdens de voorbereiding van een presentatie zijn we gewend om te denken: “Wat wil ik vertellen?”. De truc om sneller tot de kern te komen is om jezelf af te vragen: “Wat moet mijn publiek weten en nooit meer vergeten?” Alle informatie die je niet relevant is, laat je weg. Soms doet dit pijn, zeker als je ergens lang aan gewerkt hebt. Maar geloof ons, less is more!
2. Welke actie wil je?
Bij iedere pitch of presentatie wil je iets van je publiek. Vraag je daarom af welke actie je van hen wilt. Vervolgens kruip in de huid van je publiek en denk je: “Wat zou ik moeten weten om tot deze actie over te gaan?” Door je doel voor ogen te houden, is het makkelijker om te schrappen.
3. Zet je computer uit!
Vaak zijn we gewend om vanuit powerpoint een presentatie op te bouwen. Echter, de valkuil is dat je de slides vult met lange zinnen. Niet de bedoeling als je de aandacht van je publiek vast wilt houden. Pak pen en papier en bedenk wat de structuur van je verhaal gaat zijn. Pas wanneer dit af is, zet je eventueel je computer aan om slides te maken die je verhaal ondersteunen.
Veel plezier met het maken van jouw pitch! Wil jij hulp bij het omtoveren van jouw saaie presentatie naar spetterende pitch? Neem dan contact met ons op!